Severne od obce Lisková, ktorá sa nachádza 2 km od Ružomberka, v juhovýchodnom svahu vrchu Mních je možné už z diaľky vidieť vápencový skalný útvar. Jedná sa o portál vchodu do Liskovskej jaskyne, ktorá patrí medzi najdlhšie jaskyne na Slovensku. Nachádza sa tu zhruba 23 ciest rôznej obtiažnosti vhodných pre začiatočníkov i náročnejších.

Terén má charakter kolmých stien s mnohými previslými úsekmi. Výška skál je rôzna, maximálne cca 25 m.

Správa skál

Od 1.12.2023 sa jedná o oficiálnu lokalitu, kde je povolené skalné lezenie.

Správca skál: Marián Hrnčiar, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., 0908 887 494

História

Na skalách v okolí Liskovskej jaskyne sa začalo liezť v roku 1974. Iniciátormi prvých lezeckých pokusov a výstupov boli horolezci z neďalekej obce Lisková - Anton Hrnčiar a Ferdinand Kubala. Neskôr urobil viaceré prvovýstupy Marián Hrnčiar.

Prístup

Prístup pod skaly je možný priamo z obce Lisková. Pod skaly vedie poľná cesta, ktorá umožňuje vjazd auta až do bezprostrednej blízkosti lezeckých ciest. Cestu neodporúčame používať autám s nízkym podvozkom alebo v prípade že je po daždi rozbahnená. V prípade zaparkovania na konci asfaltovej cesty sa pešo ku skalám dostanete za 5 minút.

Lokalita

Obtiažnosť ciest

Celkový počet ciest: 23. III. - 1 cesta, IV. - 5 ciest, V. - 5 ciest, VI. - 5 cesty, VII. - 6 cesty, VIII. - 1 cesta.

Cesty

Cesty sú číslované zo západu na východ (z ľava do prava keď stojíme oproti skale). Začiatky ciest sú vyznačené farbou, cesty sú zaistené skobami, borhákmi a nitmi. Štandy sú riešené borhákmi alebo reťiazkami. Na vrchol skál sa je možné jednoducho dostať ich obídením z ľavej alebo pravej strany, čo umožňuje lezenie ciest s horným istením. Zostup zo skál je možný, ale najčastejšie sa zo skál zlanuje.

Lezecké cesty na portáli Liskovskej jaskyne

1. Prvá (IV.+)

K nástupu do cesty sa je možné dostať chodníkom, ktorý pokračuje popri skalách strmo nahor od vstupu do portálu jaskyne, blízko cesty č. 3. Začiatok cesty je označený farbou. Veľmi krátka cesta (boulder) bez postupového istenia.

2. Špára - Sokolík (VII.)

K nástupu do cesty sa je možné dostať chodníkom, ktorý pokračuje popri skalách strmo nahor od vstupu do portálu jaskyne, blízko cesty č. 3. Začiatok cesty je označený farbou. Po výživnom začiatku nasleduje beh do tráv. Taktiež nezaistená.

3. Božekova (VII/VII.+)

Pekná cesta cez ostré lišty. 2 staré postupové istenia.

4. Soví previs (VI.+)

Cesta začína pod previsom pri vstupe do portálu jaskyne a pokračuje cez previs priamo nahor.

5. Soví pilier (IV.+)

Cesta začína pod previsom pri vstupe do portálu jaskyne a pokračuje ponad vstup vľavo.

6. Soví previs - pravý variant (V-.)

Cesta začína pod previsom pri vstupe do portálu jaskyne a pokračuje cez previs (vpravo) priamo nahor. (cesta je nezaistená). Po prvých 3 nitoch Sovieho previsu odbočka do nitov vpravo a nimi dolez k jaseňu.

7. Jasenovka (IV.)

Cesta začína pod výraznou dierou pri vchode do jaskyne a pokračuje šikmo do prava stienkou a špárou k jaseňu na vrchole. Cesta pôvodne končila zlanenín na jaseni, od toho ten názov.

8. Sokolík (IV.)

Cesta začína pod výraznou dierou pri vchode do jaskyne a pokračuje stienkou vpravo na policu, ďalej hore k reťazi. Jedna z prvých ciest na skalke a zároveň aj najľahšich.

9. Previs (VI.+)

Cesta začína vpravo od tabule označujúcej Liskovskú jaskyňu. Prudký úvodný boulder a ďalej ľahký dolez k zlaňáku.

10. Tabuľková (VII.+)

Cesta začína pod tabulou označujúcou Liskovskú jaskyňu. Veru tvrdá cesta na svoju klasu, špekulantský začiatok a následne poctivé 3metre pučenia na platni.

11. Tvarožná (VI.+)

Cesta začína vpravo od tabule označujúcej Liskovskú jaskyňu, pokračuje šikmo vpravo popod previs, špárou do malej jaskynky v polovici steny. Jaskyňa sa oblieza z pravej strany a pokračujeme ďalej až na vrchol k retiazke.

12. Spomienka na mladosť (VII+./VIII.-)

Nástup ako Tvarožná a po prvom nite priamo cez previs do Tabuľkovej.

13. Tabuľková - variant (VII.+/VIII.-)

Nástup ako Tabuľková a ďalej traverz doprava a po nohand nasleduje brutal platňa cez jednoprstovku. Nepŕijemné cvakanie predposledného nitu pre kratších jedincov.

14. Gilotína (VII.+/VIII.-)

Zaujímavá zhybovačka v previse a morálový traverz do Tvarožnej.

15. Kĺbovka (V.)

Ľavou výraznou špárou a vhĺbením až na vrchol. Krútenica v komíne pre tatranských expertov.

16. Platňa (IX.-) (Marián Hrnčiar)

Platňami medzi výrazným ľavým a pravým vhĺbením až na vrchol. Prvý nit ako Šípovka a potom priamo nahor cez previs kde sa samozrejme nechytá hrana (s ňou si môžete zapísať VIII.+).

17. Šípovka (V.-)

Popod previs do pravého výrazného vhĺbenia, pokračujeme vhĺbením na vrchol cesty. Klasická rozliezačka.

18. TrénING (VII./VII.+)

Pomerne nová cesta. Traverz kde treba zalomiť a bežať do zlaňáku.

18.A L-previs (V. A2, IX.)

Cesta nie je zakreslená.

19. Obsratá špára (VII.)

Spod skaly na previsnutý balkón. Pokračovať špárou smerujúcou z ľavej strany balkóna doprava nahor. Krátka cesta ale zato intenzívna.

20. Majov úsmev (VII.+)

Spod skaly na previsnutý balkón. Pokračovať z pravej straný balkóna stienkou nahor. V tejto ceste zistíte prečo sa Majo smial, hlavne kratší tu prežijú zúfalstvo.

21. Malý previs (VI.+/VII.-)

Jedno istenie a ďalej už len tráva. Dá sa zísť naokolo alebo s trochou šťastia aj skočiť do periny ak je poruke.

22. Študentská (Školácka) (III.)

Cesta začína na pravej strane skál a pokračuje hrebienkom.

23. Okružná (V.+ A1, VII./VII.+)

Traverz celého masívu.

Spracoval: Július Stančok
Aktualizácia: Ján Jakubčiak, Miroslav Jurečka

Akékoľvek upresnenia a doplnenia tu uvedených údajov sú vítané, jedná sa o prvý pokus o popis ciest v Liskovej. Prosím, kontaktujte nás pomocou kontaktného formulára.

Diskusia

Oznamy

Členské preukazy pre rok 2023 si môžete vyzdvihnúť u J. Stančoka (0904 624 918) po osobnom dohovore.

Preukazy objednávame postupne v skupinách, ako prichádzajú platby. Akonáhle nám SHS JAMES preukazy zašle, členov informujeme o ich doručení SMS-kou.

Pre členov HK IAMES Ružomberok je k dispozícii vŕtačka na preisťovanie lezeckých ciest a tiež boldermatka.

Najnovšie články

• Zimné sústredenie 2024 - Chata M. R. Štefánika

Zimné horolezecké sústredenie pre rok 2024 sa uskutočnilo na Chate M. R. Štefánika (Nízke Tatry) v termíne 9-11. februára 2024. Na sústredení sa zúčastnilo 18 členov HK IAMES Ružomberok.

Lokalita v okolí chaty M. R. Štefánika ponúka dobré možnosti pre zimné mixové lezenie v severnej stene Ďumbiera a tiež veľmi dobré podmienky pre skialpinizmus.

Pripojte sa k nám na Facebooku

Partneri

Radi by sme sa poďakovali partnerom nášho klubu, ktorý ho podporujú a aj vďaka nim môžeme každoročne organizovať Ulenfeldov pohár v lezení na umelej stene.